Jag har levt med mitt nya polska märke Circle Labs under en tid och det är dags att ge ett lite mer nyanserat intryck än ”detta är riktigt bra”.
Men det stämmer å andra sidan. Detta ÄR riktigt bra.
Circle Labs består av två stycken Krzysztof. Wilczyński och Lichoń. De träffade varandra på en hifimässa för över 20 år sedan, blev vänner och började kollaborera med ljudtekniska innovationer. Wilczyńsk är ingenjören som från början jobbade med att designa och tillverka mätutrustning och laboratorieinstrument åt vetenskapsmän. Notera att nätdelar i dylik utrustning måste ha extrem prestanda. På sin fritid tillverkade han hifi och gitarrförstärkare. Lichoń är audiofilen som älskar musik och han står även för själva paketet, eller utseendet om man så vill. Han drev tidigare ett designföretag. Kort och gott, den ena Krzysztof designar insidan och den andra designar utsidan.
För sex år sedan bestämde de sig att dela sina skapelser med omvärlden och Circle Labs var fött. And the rest is history…
Circle Labs A200 är en integrerad hybridförstärkare med rör i försteget och trissor i slutsteget som ger 120 watt per kanal. Rören är ECC88.
Byggkvalitén är riktigt bra och hela konstruktionen känns gedigen och väl sammansatt. Inget som rasslar eller klonkar när man lyfter den ur lådan och ställer den på plats i bänken. Fronten är en tjock glashistoria som ger ett elegant utseende. Designen är överlag ganska sober och inget som egentligen skriker ”titta på mig”.
Fjärrkontrollen är en ganska enkel sak, men den gör jobbet bra. Det man kan sakna är ingångsväljare, men den ligger skönt i handen och har bra taktil känsla. En annan sak som är positivt är utväxlingen när man höjer/sänker volymen. Håller du inne knappen för ökning börjar den långsamt och ”gasar” sedan precis rätt.
På baksidan hittar man ett par XLR-ingångar och fyra RCA.
Att Krzysztof och Krzysztof kan det här med nätdelar märks. Nätdelen är en av den viktigaste komponenten och dessa är designade enligt Circle Labs egna specifikationer.
De jobbar även med korta signalvägar intern och de har även begåvat volymkretsen med relästyrning. Man kan konstruera en förstärkare eller ett delningsfilter att mäta extremt linjärt och fint, men man behöver troligtvis stoppa in många komponenter i vägen mellan A och B. Ju mer komplicerat man gör det så brukar något gå förlorat. Korta signalvägar gör det enklare att få det att låta mer levande. Få bra komponenter med korta signalvägar är ett bra recept.
Jag har lyssnat med de flesta högtalarmärkena i butiken. Qln, Vienna Acoustics, Amphion och Albedo. Signalkällor har varit Merason reuss/Dac1 mkII och Vitus RD-101 mkII dac/streamer.
Det blir en lätt, luftig och enorm scen med extremt bra släpp från högtalarna. Just öppenheten och drivet var det första som slog mig när jag lyssnade första gången (en åsikt som sitter kvar). Förmågan att hålla ihop alla register till en homogen helhet är vad som fascinerar och håller kvar mig istället för att man sitter och imponeras av anläggningen. Här sitter jag och imponeras av musiken.
Om jag ändå ska beskriva de olika delarna.
Basen och midbasen har ett fantastiskt driv och en väldigt tight återgivning. Den har inte det sista i bastyngd och förmåga att mejsla ut fler oktaver ner än man tror högtalarna mäktar med, men samtidigt är lekande lätt att höra detaljer i basen och den tar fram basslingor i Jeff Beck – Brush with the blues som jag inte hört så tydligt tidigare. Fokuset ligger inte på basen, utan helheten. Men det A200 gör bra, det gör den väldigt bra här.
Mellanregistret är nog det som lyser starkast. Utklingningen är fenomenal och bidrar till det där storslagna som en stor scen med exakt pinpoint ger. Röster återges fenomenalt (tacka rören för det), och man hör minsta lilla darr i röster och anslag på gitarrer har en härlig dramatik. Jag skriver inget separat om diskanten då den är så naturligt integrerad med mellanregistret. Det är för all del bas och midbas också. Återigen – helhet.
Tonalt ligger den varken åt det mörka, dova eller det ljusa, kliniska. Man upplever det snarare som att hela scenen är väldigt öppen.
Man kan säga att högtalarna andas på ett väldigt trevligt sätt och högtalarna känns väldigt smidiga och lediga.
Är du basnarkoman är denna fel, men gillar du ett öppet, levande landskap fullt med detaljer, då är denna helrätt.
Läs mer om Circle Labs A200 genom att klicka här